Over Heiloo-Online

In het hart van Heiloo

Heiloo-Online is hét online medium voor Heiloo, de gemeente in Noord-Holland. Heiloo heeft ruim zo'n 23.000 inwoners maar kent nog steeds een dorps karakter. Echte Heilooërs zijn vaak verzot op hun dorp. Heiloo-Online is verzot op Heiloo en de Heilooërs.

Op Heiloo-Online staan niet alleen de laatste nieuwtjes over wat er in Heiloo gebeurt, maar ook de meest complete agenda met activiteiten en evenementen, verwijzingen naar websites van dorpsgenoten, bedrijven, verenigingen en organisaties, foto's en video's, een gratis prikbord en discussieforum, en de laatste berichten op Twitter.

Oftewel teveel om op te noemen, maar alles is online en alles draait om Heiloo. Heiloo-Online is daarom dé startpagina van Heiloo. Het startpunt voor iedereen die iets of iemand in Heiloo zoekt. Vele inwoners hebben de weg naar onze website gevonden en nemen dagelijks een kijkje. Heiloo-Online is in het hart van Heiloo.

Geschiedenis

In 2001 was het internet nog niet zo populair als tegenwoordig. Natuurlijk waren best wat websites te vinden, maar veel mensen waren nog niet erg bezig met "online". Dat was de tijd voordat Google naar Nederland kwam, maar ook nog voor Facebook, Twitter en zelfs YouTube.

In die tijd leek het ons leuk om een verzamelpagina te maken met websites van bedrijven en organisaties in Heiloo. We vonden er wel twintig! Een pagina voor Heiloo op Startpagina.nl was niet mogelijk. De eigen pagina met linkjes was snel opgezet. Veel mensen vonden het overzicht erg handig en makkelijk. Het aantal bezoekers was in onze ogen enorm, soms wel tien op een dag.

Beetje bij beetje voegden we nieuwe pagina's toe, vaak door trouwe bezoekers ingegeven. Er volgde een pagina met nieuws, een agenda van evenementen, een prikbord, een forum, enzovoort. We gingen op zoek naar een nieuw logo en vonden een oude vakantiesticker. Zo eentje met "groeten uit Heiloo" voor achterop de caravan of vouwwagen. Een dorpsgenoot verzamelde stickers en had nog een gaaf exemplaar uit de jaren '70. Dat werd de basis voor ons huidige logo. De bezoekersaantallen groeiden naar honderd op een dag.

Het werd steeds gekker. Steeds meer mensen gingen "op internet". Mobiele telefoons werden makkelijker in gebruik en kregen sneller internet. Bijna iedereen legde thuis een Wifi netwerk aan voor draadloos internet. Tablets zoals de iPad en sociale media deden hun intrede. Door Twitter en Facebook kregen we alleen maar meer bezoekers. De gemeente Heiloo werd aangesloten op een supersnel glasvezel netwerk. Heiloo-Online werd meer dan duizend keer per dag bekeken.

Cijfertjes

De bezoekersaantallen sinds 2001 stegen snel. Tegenwoordig hebben we gemiddeld 2.000 unieke bezoekers per dag. Soms wel 10.000 als er brekend nieuws is dat door landelijke media wordt opgepikt. Per maand worden meer dan 100.000 pagina's bekeken. Op sociale media als Facebook en Twitter hebben we vele honderden volgers.

Let op: het gaat heel snel. Zelfs deze cijfers zijn inmiddels alweer achterhaald (te laag).

Promotie

Heiloo-Online is inmiddels geen hobby meer. We zijn begonnen "op de zolderkamer", maar inmiddels hebben we een kantoortje in het Willibrordus Business Center. Natuurlijk proberen we ook geld te verdienen met ons werk. Ben je fan van onze website? Wil je je bedrijf of product online promoten? Vind je je doelgroep in het hart van Heiloo? Wij bieden de mogelijkheid om te adverteren met een "banner". Ook schrijven we stukjes, maken foto's, schieten video's.

Lees verder over adverteren in het hart van Heiloo.