1

Onderwerp: Opheffen welstandscommissie

De stelling van deze week in de Uikijkpost: de huidige welstandscommissie moet worden opgeheven. Behalve VVD Heiloo zijn alle partijen het oneens met deze stelling.

Wat vinden jullie: moet de huidige welstandscommissie worden opgeheven? Stemmen kan hierboven, je mening kan je hieronder kwijt.

PS: Stemmen en posten kan alleen na de inlog

Thumbs up Thumbs down

2

Re: Opheffen welstandscommissie

Lijkt me geen goed idee, want dan kan iedereen bouwen wat hij wil, zonder zich af te vragen of het eigenlijk wel in de omgeving past. Het dorpsaanzicht van Heiloo is m.i. de moeite waard en dat verdient bescherming.

Thumbs up Thumbs down

3

Het lijkt mij een goed idee.
Via andere wegen is er enige controle te houden op het aangezicht van nieuwe bouwerken.
Op dit moment hangt het wel of niet goedkeuren van een tekening geheel af van de stemming van deze commissie. Het argument dat deze commissie het "dorpse" aangezicht van Heiloo zou bewaken is onzin, getuige bijvoorbeeld de nieuwbouw in het Stationscentrum. Om extreme hoogbouw e.d. tegen te gaan is deze commissie niet nodig, maar zijn er andere mogelijkheden om dit binnen de perken te houden.

Thumbs up Thumbs down

4

helemaal mee eens,
als ik hier om me heen kijk, plan west, vraag ik me af wat er al die jaren gedaan is door een welstand.
het merendeel van de huizen hier hebben allemaal dakkapellen,opbouwen, verlegde nokken, verhoogde nokken sommige scheef, andere recht, , er zijn huizen met een verdieping  er nog op en.....ze zijn allemaal anders.De een mooi , de ander lelijk,, groot, hoog , laag etc.
al met al ziet het er best grappig uit maar zie ik geen eenheid ,laat staan dat er twee opbouwen hetzelfde zijn.
dus , wat is nu de bedoeling als je zelf iets ooit zou willen opbouwen??geen idee!
er wordt moeilijk gedaan over 1 rij pannen.....
en idd , als ik plan west uitfiets naar het stationscentrum dan..... ,ach......, ook groot , lelijk, hoog, scheef, recht........en ook daar zullen bewoners de nodige problemen hebben met wat wel en wat niet mag.

Thumbs up Thumbs down

5

Helemaal mee eens.

Ook ik merk een volstrekte willekeur als ik door Heiloo fiets. Overal op- en aanbouwen die mij het gevoel geven dat het dorp groeit en blioeit. Over de inrichting van het stationscentrum en die nieuwe gebouwen die daar zijn geplaatst kom ik in mijn omgeving louter afwijzende reacties tegen. Varierend van "foeilelijk" tot "zeker niet mijn smaak".

Heiloo is een dorp wat veel oude woningen kent die qua ruimte niet voldoen aan de huidige standaarden voor comfortabel leven. Begrijpelijk dat mensen die woningen graag willen aanpassen. Ik kom teveel mensen tegen die tegen een muur aanlopen van regels voor aan- en uitbouwen en de welstandseisen die eraan worden gesteld. Het afschaffen zal de irritatie laten afnemen in relatie tot de politiek en de gemeente.

Overigens ben ik niet bang voor wildbouw, in mijn (bescheiden) opinie zijn de inwoners van Heiloo redelijk denkende mensen die graag het eigen comfort willen verhogen zonder hierbij de omgeving tegen zich in het harnas te jagen.

Ik ga mee in het standpunt van de VVD (overigens de enige partij die opheffing aanhangt) afschaffen en zorgen dat er op fatsoenlijke wijze een kwalitatief betere woonbeleving van inwoners komt.

HansMC

Thumbs up Thumbs down

6

Helemaal mee eens!

Als er nou gewoon uniforme regels zijn/komen...Maar nee, je bent afhankelijk van de grillen van diegene die jouw aanvraag in behandeling neemt....

Zo kunnen 'vriendjes' bepaalde zaken wel plaatsen en andere mensen niet. En ook al is dit 'toeval' Waarom zou je een systeem van willekeur willen laten voortbestaan?

Thumbs up Thumbs down