Onderwerp: Gemeentesteun Haïti: eenmalige bijdrage of gericht & duurzaam?

Er zijn landelijk maar ook in Heiloo al heel veel initiatieven genomen voor Haïti. De ervaring leert echter dat het moeilijk is om na de noodhulpfase de aandacht voor de wederopbouw vast te houden.

Door deelname aan of “adoptie” van een gericht wederopbouwproject in een nader te bepalen plaats in Haïti kan de aandacht en focus van de Heilooër gemeenschap vastgehouden worden. Scholen, hun leerlingen maar ook maatschappelijke organisaties en kerken kunnen daarop aansluiten. Misschien leidt dit wel tot een nieuwe "zusterband", maar dan met een dorp in Haïti.

Thumbs up Thumbs down

2

Re: Gemeentesteun Haïti: eenmalige bijdrage of gericht & duurzaam?

[Edit beheerder: je reactie staat bij het verkeerde topic]

Thumbs up Thumbs down

3

De vraag die hier natuurlijk aan vooraf gaat is of (de gemeente) Heiloo sowieso een initatief moet nemen. Of is dat besluit al genomen?

PS: interessant leesvoer staat op http://www.binnenlandsbestuur.nl/Upload … d-2008.pdf

Thumbs up Thumbs down

Paul schreef:

De vraag die hier natuurlijk aan vooraf gaat is of (de gemeente) Heiloo sowieso een initatief moet nemen. Of is dat besluit al genomen?

PS: interessant leesvoer staat op http://www.binnenlandsbestuur.nl/Upload … d-2008.pdf

Voor zover ik weet is er op dit moment geen besluit in die richting genomen. Het onderwerp leeft wel; mogelijk dat dit de komende raadsvergadering op 1 februari aan de orde komt. Wat betreft algemene richtlijnen voor gemeenten, zie ook www.vng.nl.

Thumbs up Thumbs down

5

Zoals ik ook op mijn website heb geschreven (www.cajoosters.nl) vind ik het geen taak van de gemeente om hier een rol in te spelen. Ik kan alleen maar aanmoedigen dat de inwoners van Heiloo op eigen initiatief een bijdrage leveren aan noodhulp. Maar het is niet aan ons als gemeenteraad om dat voor de inwoners van Heiloo te besluiten.

Liberalen gaan uit van het eigen vermogen van de inwoners om te besluiten wat en hoe ze bijdragen. En aan de resultaten van de actie 555 is te zien dat dat ze heel goed afgaat.

Caj Oosters

Thumbs up Thumbs down

6

Ik mis optie 3: helemaal nix? Laat mensen svp zelf bepalen of zij willen doneren.

Het lijkt wel alsof de regering sowieso ieder bedrag dat door een actie wordt opgehaald verdubbelt. Of het nu Haiti of malaria betreft... de regering wil zijn goede smoeltje van "ohohoh... kijk eens hoe betrokken we zijn" tonen als de media er maar collectief ruchtbaarheid aan geven. Voor de media goed voor de kijk- en luistercijfers, voor de regering gaat het om stemmen. Nogal populistisch allemaal... en dat over lijken! Maar goed.. dit is slechts mijn mening.

Als burger draag je ongevraagd via de belastinggelden sowieso bij aan iedere (media)noodkreet. Dan is het aan het individu om te bepalen of hij/zij nog een extra steentje wil bijdragen. De gemeente hoeft mij niet te helpen in deze keuze.

Laatst bewerkt door Vito (26-01-2010 21:40)

Thumbs up Thumbs down

7

Waarom moet onze gemeente helpen aldaar? Laat de gemeente lekker zijn eigen problemen oplossen....En laat het evt aan de landelijke overheid over om ontwikkelingshulp te regelen.

Thumbs up Thumbs down

8

Als de gemeente zo graag wil doneren laat zij dan de 5% nabetaalde vergoeding aan de fractievoorzitters en raadscommissieleden storten op giro 555. De burger kan zelf beslissen of er wel of niet gegeven wordt. Een gemeente, rijk, provincie, vereniging, stichting etc etc beheert geld van een ieder en mogen dat m.i. niet weggeven zonder toestemming van diegene die dat geld betaald heeft.

Thumbs up −1 Thumbs down

9

Caj Oosters schreef:

Zoals ik ook op mijn website heb geschreven (www.cajoosters.nl) vind ik het geen taak van de gemeente om hier een rol in te spelen. Ik kan alleen maar aanmoedigen dat de inwoners van Heiloo op eigen initiatief een bijdrage leveren aan noodhulp. Maar het is niet aan ons als gemeenteraad om dat voor de inwoners van Heiloo te besluiten.

Liberalen gaan uit van het eigen vermogen van de inwoners om te besluiten wat en hoe ze bijdragen. En aan de resultaten van de actie 555 is te zien dat dat ze heel goed afgaat.

Caj Oosters

Zijn we het eindelijk eens met elkaar eens, Caj! wink

Lijst Oetker / Heiloo

Thumbs up Thumbs down