Over Heiloo-Online
Over ons
Op Heiloo-Online staan niet alleen de laatste nieuwtjes over wat er in de gemeente Heiloo gebeurt, maar ook de meest complete agenda met activiteiten en evenementen, verwijzingen naar websites van dorpsgenoten, bedrijven, verenigingen en organisaties, foto's en video's.
Oftewel teveel om op te noemen, maar alles is online en alles draait om Heiloo. Heiloo-Online is daarom dé startpagina van Heiloo. Het startpunt voor iedereen die iets of iemand in Heiloo zoekt. Vele inwoners hebben de weg naar onze website gevonden en nemen dagelijks een kijkje. Heiloo-Online is: in het hart van Heiloo.
Ontstaan
In 2001 was het internet nog niet zo populair als tegenwoordig. Natuurlijk waren best wat websites te vinden, maar veel mensen waren nog niet erg bezig met "online". Sterker nog, het stelde volgens sommigen helemaal niks voor. Dat was de tijd voordat Google naar Nederland kwam. Maar ook zonder Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter en YouTube.
In die tijd leek het ons leuk om een verzamelpagina te maken met websites van bedrijven en organisaties in Heiloo. We vonden er wel twintig! Een pagina voor Heiloo op het toen best wel grote Startpagina.nl was niet mogelijk. De eigen pagina met linkjes was snel opgezet. Veel mensen vonden het overzicht erg handig en makkelijk. Het aantal bezoekers was in onze ogen enorm, soms wel tien op een dag.
Beetje bij beetje voegden we nieuwe pagina's toe, vaak door trouwe bezoekers ingegeven. Er volgde een pagina met nieuws, een agenda van evenementen, een prikbord, een forum, enzovoort. We gingen op zoek naar een nieuw logo en vonden een oude vakantiesticker. Zo eentje met "groeten uit Heiloo" voor achterop de caravan of vouwwagen. Een dorpsgenoot verzamelde stickers en had nog een gaaf exemplaar uit de jaren '70. Dat werd de basis voor ons huidige logo. De bezoekersaantallen groeiden naar honderd op een dag.
Het werd steeds gekker. Steeds meer mensen gingen "op internet". Mobiele telefoons werden makkelijker in gebruik en kregen sneller internet. Bijna iedereen legde thuis een Wifi netwerk aan voor draadloos internet. Tablets zoals de iPad en sociale media deden hun intrede. Door Twitter en Facebook kregen we alleen maar meer bezoekers. De gemeente Heiloo werd aangesloten op een supersnel glasvezel netwerk. Heiloo-Online werd meer en meer bekeken.
De bezoekersaantallen sinds stegen snel. Het liep op tot duizenden bezoekers per dag. Soms wel meer dan 10.000 als er brekend nieuws is dat door landelijke media werd opgepikt. Op de piek werden er 200.000 pagina's per maand bekeken door 32.000 unieke bezoekers. Op sociale media als Facebook en Twitter volgen vele honderden mensen het nieuws.
Stapje terug
In 2014 wordt de Uitkijkpost, het nieuwsblad van Heiloo, ook op internet actiever. Op datzelfde moment neemt onze andere activiteit, het berekenen van routes met tussenstops, een enorme vlucht. Het bleek een natuurlijk moment om een stapje terug te doen. Heiloo-Online blijft bestaan, maar dan zonder de advertenties en actieve redactie. De bezoekersaantallen nemen af, vooral wat betreft het nieuws. Wel blijven de agenda van evenement en het gratis prikbord nog veel bezoekers trekken.