Nieuws

Kamervragen over spoortunnel in Heiloo

ARCHIEF: Woensdag 28 maart 2012 HEILOO - Afgelopen maandag bezocht Tweede Kamerlid Farshad Bashir van de Socialistische Partij Castricum en Heiloo om te kijken bij de spoorwegovergangen. Hij kondigde aan Kamervragen stellen en voegt de daad bij het woord.

Bashir kwam op werkbezoek om kennis te nemen van de problemen rond het spoor. "Dat er voor bewoners files ontstaan is vervelend, maar erger is dat de hulpdiensten vertraging oplopen bij een gesloten overgang. Iedereen zal begrijpen dat juist voor hulpdiensten de minuten heel hard tellen", meent het Kamerlid.

Spoortunnel
Bashir kondigde aan bij de minister van Infrastructuur en Milieu Kamervragen te stellen: hij wil weten of de minister bereid is geld uit te trekken voor spoortunnels. "Een tunnel is de beste oplossing", stelt Bashir, in navolging van de verkeerswethouders van Castricum en Heiloo.

Kosten
"Dat mag dan enkele tientallen miljoenen kosten, op de miljarden die worden uitgegeven aan hoogfrequent spoor stel dat niet veel voor. Er is veel aandacht geweest voor beter treinverkeer, maar er is te weinig rekening gehouden met de plaatselijke situaties. Nu zitten de gemeenten met de problemen opgezadeld", zegt de parlementariër, “en die worden straks alleen maar groter."

Kamervragen
De vragen van Bashir aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de noodzaak van tunnels bij spoorwegovergangen in Castricum en Heiloo zijn openbaar gemaakt:

  1. Bent u bekend met het feit dat de spoorwegovergangen aan de Beverwijkerstraatweg in Castricum en Vennewatersweg in Heiloo nu al respectievelijk 24 en 15 minuten per uur dicht zijn? Bent u er tevens van bewust dat, na de invoering van Programma Hoogfrequent Spoor, deze dichtligtijden zelfs zullen oplopen tot respectievelijk 40 en 30 minuten per uur en dat dit zal leiden tot nog langere files?
  2. Bent u het met mij eens dat deze langere files naast ernstig verminderde leefbaarheid zullen leiden tot onacceptabele blokkade voor politie, brandweer en ambulance? Zo nee, waarom niet?
  3. Onderschrijft u met mij het belang van het spoedig aanleggen van een tunnel bij de beide spoorwegovergangen in Castricum en Heiloo? Zo niet, waarom niet?
  4. Waarom heeft u maar 50% van de geraamde 25 miljoen euro voor de spoortunnel in Castricum toegezegd? Vindt u ook niet dat het resterende bedrag van 12,5 miljoen euro voor de gemeente Castricum (met een begroting van ongeveer 55 miljoen euro) onredelijk hoog is?
  5. Waarom heeft u slechts 2,8 miljoen van de geraamde 11,5 miljoen euro voor de spoortunnel in Heiloo toegezegd? Bent u het met mij eens dat dit bedrag ook voor de gemeente Heiloo een onredelijk grote opgave is?
  6. Bent u bereid om meer bij te dragen aan deze tunnels en met de beide gemeenten hierover in overleg te treden? Zo niet, waarom niet u?
  7. Wat vindt u ervan dat de provincie Noord-Holland geen financiële bijdrage wil leveren aan de spoortunnels in Castricum en Heiloo terwijl andere provincies zoals Noord-Brabant wel hun gemeentes met soortgelijke problemen te hulp schieten?
  8. Bent u bereid om spoedig in overleg te treden met de provincie Noord-Holland om te kijken welke mogelijkheden voor een bijdrage vanuit de provincie er zijn? Zo niet, waarom niet? Zo ja, kunt u de Tweede Kamer informeren over de uitkomsten hiervan?
Woensdag 28 maart 2012 − bron: Gemeente Heiloo

2020-07-14 Er zijn toch minischermen langs het spoor in Heiloo mogelijk, zegt Prorail.
2020-07-08 Auto door trein geschept op bewaakte spoorwegovergang
2020-06-01 Komt u naar het gemeentehuis? Maak een afspraak.
2020-05-20 Tunnel Vennewatersweg open na veertien maanden werk
2020-03-30 Trekkers mogen weer over ’geasfalteerd karrenspoor’ Kerkelaan
2020-03-30 Kerkelaan tot half mei open voor landbouwverkeer
2020-03-17 Primeur met Geo-Beton bij spooronderdoorgang
2019-12-08 100-jarige Big Swing Band Alkmaar eert Amerikaanse orkestleider Glenn Miller
2019-10-20 Hond en vinder spoorloos: "Op een gegeven moment ben je een beetje radeloos"

Meer nieuws met spoor tunnel


Bron: Heiloo-Online
bron: Heiloo-Online
Bron: Michel Engelsman
bron: Michel Engelsman
Bron: HEILOO-2000
bron: HEILOO-2000
Bron: HEILOO-2000
bron: HEILOO-2000