Nieuws

Kamervragen over spoortunnel in Heiloo

ARCHIEF: Woensdag 28 maart 2012 HEILOO - Afgelopen maandag bezocht Tweede Kamerlid Farshad Bashir van de Socialistische Partij Castricum en Heiloo om te kijken bij de spoorwegovergangen. Hij kondigde aan Kamervragen stellen en voegt de daad bij het woord.

Bashir kwam op werkbezoek om kennis te nemen van de problemen rond het spoor. "Dat er voor bewoners files ontstaan is vervelend, maar erger is dat de hulpdiensten vertraging oplopen bij een gesloten overgang. Iedereen zal begrijpen dat juist voor hulpdiensten de minuten heel hard tellen", meent het Kamerlid.

Spoortunnel
Bashir kondigde aan bij de minister van Infrastructuur en Milieu Kamervragen te stellen: hij wil weten of de minister bereid is geld uit te trekken voor spoortunnels. "Een tunnel is de beste oplossing", stelt Bashir, in navolging van de verkeerswethouders van Castricum en Heiloo.

Kosten
"Dat mag dan enkele tientallen miljoenen kosten, op de miljarden die worden uitgegeven aan hoogfrequent spoor stel dat niet veel voor. Er is veel aandacht geweest voor beter treinverkeer, maar er is te weinig rekening gehouden met de plaatselijke situaties. Nu zitten de gemeenten met de problemen opgezadeld", zegt de parlementariër, “en die worden straks alleen maar groter."

Kamervragen
De vragen van Bashir aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de noodzaak van tunnels bij spoorwegovergangen in Castricum en Heiloo zijn openbaar gemaakt:

  1. Bent u bekend met het feit dat de spoorwegovergangen aan de Beverwijkerstraatweg in Castricum en Vennewatersweg in Heiloo nu al respectievelijk 24 en 15 minuten per uur dicht zijn? Bent u er tevens van bewust dat, na de invoering van Programma Hoogfrequent Spoor, deze dichtligtijden zelfs zullen oplopen tot respectievelijk 40 en 30 minuten per uur en dat dit zal leiden tot nog langere files?
  2. Bent u het met mij eens dat deze langere files naast ernstig verminderde leefbaarheid zullen leiden tot onacceptabele blokkade voor politie, brandweer en ambulance? Zo nee, waarom niet?
  3. Onderschrijft u met mij het belang van het spoedig aanleggen van een tunnel bij de beide spoorwegovergangen in Castricum en Heiloo? Zo niet, waarom niet?
  4. Waarom heeft u maar 50% van de geraamde 25 miljoen euro voor de spoortunnel in Castricum toegezegd? Vindt u ook niet dat het resterende bedrag van 12,5 miljoen euro voor de gemeente Castricum (met een begroting van ongeveer 55 miljoen euro) onredelijk hoog is?
  5. Waarom heeft u slechts 2,8 miljoen van de geraamde 11,5 miljoen euro voor de spoortunnel in Heiloo toegezegd? Bent u het met mij eens dat dit bedrag ook voor de gemeente Heiloo een onredelijk grote opgave is?
  6. Bent u bereid om meer bij te dragen aan deze tunnels en met de beide gemeenten hierover in overleg te treden? Zo niet, waarom niet u?
  7. Wat vindt u ervan dat de provincie Noord-Holland geen financiële bijdrage wil leveren aan de spoortunnels in Castricum en Heiloo terwijl andere provincies zoals Noord-Brabant wel hun gemeentes met soortgelijke problemen te hulp schieten?
  8. Bent u bereid om spoedig in overleg te treden met de provincie Noord-Holland om te kijken welke mogelijkheden voor een bijdrage vanuit de provincie er zijn? Zo niet, waarom niet? Zo ja, kunt u de Tweede Kamer informeren over de uitkomsten hiervan?
Woensdag 28 maart 2012 − bron: Gemeente Heiloo

2022-05-24 Vraag tijdig uw reisdocument of rijbewijs aan
2022-05-13 Planning herinrichting Vennewatersweg opnieuw bekijken
2022-05-09 Niet bewaakte spoorovergangen in Heilooërbos
2022-05-03 Alle spoorwegovergangen in het Heilooërbos gaan dicht.
2022-05-03 Niet actief bewaakte spoorovergangen in het Heilooerbos
2022-04-15 Heilooërs halen hun paspoort vanaf volgend jaar 'bij de bieb'
2022-04-05 Werkzaamheden spoorwegovergang Kerkelaan - Belieslaan
2022-03-01 Vraag uw reisdocument of rijbewijs op tijd aan
2022-01-28 Veilige spoorovergangen in Heilooërbos

Meer nieuws met spoor tunnel


Bron: VVDHeiloo
bron: VVDHeiloo
Bron: Anne Klijnstra
bron: Anne Klijnstra
Bron: Heiloo-Online
bron: Heiloo-Online
Bron: Michel Engelsman
bron: Michel Engelsman